» Blog » Fate inspiruje - tor presjii i konsekwencje
29-09-2014 00:02

Fate inspiruje - tor presjii i konsekwencje

Odsłony: 348

Witam, oto kolejna część cyklu o Fate’owych inspiracjach. Dziś porozmawiamy sobie o tzw. „torze presji” (stress track). Co to jest? Jak go wykorzystać w innym systemie? Osobom zaznajomionym z Wolsungiem starczy wspomnieć, że to odpowiednik odporności.

Jak działa tor presji?

Za każdym razem, gdy nasza postać otrzymuje cios w walce, zaznaczamy pole na torze presji odpowiadające obrażeniom (lub wyższe). Domyślnie nasza postać posiada dwie kratki na torze presji – na 1 obrażenia i na 2 obrażenia. Jeśli na raz dostaniemy 3 punkty obrażeń, możemy zaznaczyć jedno pole (dzięki oddtail!) toru presji i wybrać konsekwencję (one również mają ilość obrażeń, którą przyjmują – 2, 4 i 6). Konsekwencja to nic innego, jak aspekt na naszej postaci (o aspektach mówiłem w poprzednim odcinku). W Wolsungu odpowiednikiem konsekwencji jest blizna. Dalekim kuzynem presji jest również szok, w który wpada postać w Savage Worlds po oberwaniu pierwszego obrażenia.

Do czego służy tor presji?

W wielu dostępnych na rynku erpegach postacie mają punkty życia. Określają one, jak duże obrażenia należy zadać postaci, aby padła. W praktyce jednak, nie ma różnicy między 20% punktów życia a 80%. Jeśli postać przeżyje walkę albo nie otrzyma ewidentnego urazu w wyniku mierzonego ciosu (wybitego oka, złamanie ręki), to strata punktów życia zostanie wyleczona i nie ma większego znaczenia. Fate zamiast punktów życia wprowadza bufor w postaci toru presji. On sprawia, że jeśli walka była prosta, to nie musimy leczyć ułamków punktów życia żeby dojść do pełnego zdrowia. Jeśli zaś walka była wymagająca, to nasza postać zarobi konsekwencję, która jest określonym urazem, który można odgrywać. Profit!

Jak użyć toru presji w innej grze? Przychodzi mi do głowy kilka możliwości.

CIĄG DALSZY NA BLOGU ZEWNĘTRZNYM - dreamwalker.pl

Komentarze


oddtail
   
Ocena:
+2

W tekście jest błąd - przykład, gdzie otrzymuje się atak za 3 i zakreśla się dwie kratki Stresu (nieważne, że to najwyraźniej będzie "oficjalne" tłumaczenie Stress u nas w Polsce, nie zdobędę się na używanie tej głupiej nazwy "Presja") jest błędny. W każdym ataku można zakreślić jedną i tylko jedną kratkę. Jest to nawet wprost napisane w zdaniu na drugiej połowie strony 160tej podręcznika do Fate Core:

"You can only check off one stress box per hit".

Poza tym tekst w porzo, więc polecam =)

 

29-09-2014 08:33
dreamwalker
   
Ocena:
+1

Dzięki, poprawiam.

29-09-2014 08:42
Araven
   
Ocena:
0

Witam, na Twoim blogu zamieściłem przykład wykorzystania toru presji do zadań złożonych w Fate, oto on:

Dokładnie jak napisałeś tor presji może mieć wielorakie zastosowania, wbrew pozorom nie tylko w walce. Bardzo ciekawie można go wykorzystywać do zadań złożonych, np. przeprowadzenie skomplikowanego rytuału, testy Wiedzy magicznej, powiedzmy przezwyciężanie trudność 3 (rytuał jest trudny). Uzyskanie +4 to udane przeprowadzenie rytuału, 1 próba co 15 minut, mamy np. godzinę czyli 60 minut więc 4 testy.
4 [  ] Udany rytuał
3 [  ]  Jesteś blisko rozwiązania
2 [  ]  [  ] Robisz postępy
1 [  ]  [  ]  [  ] Zaczynasz rozumieć podstawy rytuału

Tak wymaga piramida trudności dla zadania złożonego, tak wiem nie jest klasyczna, ale tu nie musi być, to nie jest piramida Umiejętności.

Praktyka Mag ma Wiedzę Magiczną 4, trudność rytuału to 3. Ma godzinę czyli 4 testy.
Rzuca kośćmi +0, +1, +2, +2. Wyniki poniżej.
4 [ rzut +2] Udany rytuał
3 [ rzut +2 ]  Jesteś blisko rozwiązania
2 [rzut +1 ]  [  ] Robisz postępy
1 [ x rzut +0 ]  [  ]  [  ] Zaczynasz rozumieć podstawy rytuału

Udało się Mag w ciągu godziny odprawił z powodzeniem rytuał.

 

Takich piramid trudności, należy używać z umiarem, ale często się przydają do zadań złożonych czy długotrwałych rywalizacji. Można użyć tego do akcji w stylu rozbrajanie bomby, ale wtedy np. byłaby 1 minuta do wybuchu i np. 3 testy co 20 sekund. Taki sposób był podany w Fate 2.0, wg mnie świetnie nadaje się do wszelkich wersji Fate.

01-10-2014 16:55

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.